De geschiedenis van Boursin®

Hoe Het Allemaal Begon

Het verhaal van de nu beroemde Boursin Verse Roomkaas begon met één man, François Boursin. In 1957 opende deze jonge Normandische kaasmaker een kaasfabriek in Croisy-sur-Eure, een kleine gemeenschap in Noord-Frankrijk.

François werkte jarenlang stilletjes aan het perfectioneren van zijn kenmerkende kaas. Echter, in 1961 meldde een Franse krant ten onrechte de lancering van Boursin doordrenkt met knoflook en het publiek hield van het idee. Het probleem was dat François zo’n recept niet had, maar hij ging snel aan het werk om aan de vraag van het publiek te voldoen. Twee jaar lang werkte hij aan zijn eigen originele recept, geïnspireerd door fromage frais, een traditionele feestschotel gemengd met knoflook, verse room, zachte kaas, kruiden, zout en peper.

Uiteindelijk, in 1963, was François tevreden met zijn authentieke Gournay-kaas en knoflookcreatie en hij introduceerde het aan de wereld. Boursin Knoflook & Fijne Kruiden werd geserveerd tijdens feesten en bijeenkomsten in heel Frankrijk, en het merk werd al snel een begrip.

De Massa Bedienen

Om nog meer kaaslustige mensen te bereiken, besloot François geschiedenis te schrijven, door Boursin® als eerste kaas in een landelijke campagne voor tv-advertenties te laten verschijnen. In de eerste reclamecampagne trad de beroemde Franse komiek Jacques Duby op. Hij vertolkte een slapeloze man, die gekweld werd door een onweerstaanbare hunkering naar Boursin®. Als hij midden in de nacht wakker wordt, snelt hij naar de koelkast in zijn pyjama, waarbij hij achttienmaal “Du Boursin®” reciteert. Deze eerste “Boursinophile” heeft veel navolgers voortgebracht.

In 1972 werd de tweede grote campagne van Boursin gelanceerd met de beroemde slogan “Brood, wijn, Boursin” (Du Pain, du Vin, du Boursin). Tot op de dag van vandaag, wordt deze slogan beschouwd als een geniale zet vanwege zijn wervende aantrekkingskracht voor meerdere generaties.

50 jaar en 5 continenten

Meer dan vijftig jaar nadat François voor het eerst zijn romige en kruimelige kaas creëerde, is Boursin nog steeds een verwennerij voor alle momenten gezellig samen met familie en/of vrienden. Vandaag de dag vind je het roomkaasje in meer dan 35 landen verspreid over vijf verschillende continenten en heeft daarmee de markt voor smeerbare roomkaas compleet veranderd.

Op dit moment is Boursin® verkrijgbaar in de originele Knoflook & Fijne Kruiden, evenals in de varianten Knoflook & Fijne Kruiden Light, Sjalot & Bieslook en Basilicum & Pijnboompitten.

Boursin® door tijd

1957
François Boursin richt de kaasmakerij Boursin® op in Crois-sur-Eure. Op dat moment heeft hij er nog geen idee van dat zijn naam alom bekend zal worden …
1961
Een krant drukt per vergissing dat er een nieuwe Boursin® met knoflook op de markt komt. In werkelijkheid gaat het over een nieuw product van een concurrent. De distributie is in de war en er komt vraag naar een Boursin® met knoflook, die niet bestaat ...
1963
Na 2 jaar ontwikkelen heeft François Boursin® een nieuw recept klaar en wordt de eerste Boursin® Knoflook & Fijne kruiden officieel gelanceerd, gemaakt op basis van verse roomkaas, knoflook en fijne kruiden. Een uniek en onnavolgbaar recept, geïnspireerd op de Normandische plattelandstraditie. Zijn geheim? De bereiding wordt koud in de vorm gegoten waardoor de smaak en de kracht van de ingrediënten bewaard blijven. Boursin is niet meer weg te denken van de kaasplank: het is een echte revolutie in de markt van verse roomkaas, dankzij het unieke recept en het ‘zilverkleurige jasje’ van aluminium, dat nu nog altijd zo kenmerkend is en er bovendien voor zorgt dat het product goed bewaard blijft.
1966
Lancering van Boursin® met Peper
1968
Op 1 oktober 1968, om exact 19.55 uur betreedt Boursin® het medialandschap en zendt zijn allereerste tv-spot uit op de Franse televisie, vlak voor het journaal van 20.00 uur. Dat was toen heel bijzonder. De tv-kijkers maken kennis met een man die de slaap niet kan vatten omdat hij zodanig in de ban is van Boursin® dat hij niet minder dan 18 keer “Du Boursin®” zegt. Op dat moment hebben al ongeveer 6 miljoen Franse gezinnen een zwart-wittelevisie, en François Boursin® kan alleen maar gissen naar het aantal kijkers.
1972
De bekende slogan "Du pain, du vin, du Boursin®" was een geniaal idee en staat inmiddels in het geheugen gegrift van verschillende generaties.
1990
Unilever koopt het merk Boursin®.
2002
Lancering van Boursin® Cuisine
2006
Lancering van Boursin® Salade & Apéritif
2007
Boursin® maakt deel uit van Bel Group. Vandaag de dag heeft Boursin® vele trouwe fans over de hele wereld, in meer dan 35 landen op 5 continenten.